
Is jouw hoofd ook toe aan vakantie?
Even afkoelen. Even ademhalen. Even ruimte om weer op temperatuur te komen.
We werken keihard in het sociaal domein. En juist omdat het belangrijk werk is, raken we soms oververhit. Geen tijd. Geen budget. Geen ruimte om het anders te doen.
Daarom starten wij deze zomer een warme actie met een koel randje.
Een vrolijk kaartje voor iedereen die zich inzet voor het publieke belang.
Een kleine reminder: het kan anders. Creatiever. Lichter. Effectiever.
In de brievenbussen van onze klanten, op bureaus, of digitaal: een zomerse uitnodiging om kennis te maken met Het Conceptenhuis: een toolbox vol sociale concepten die zijn getest, gedeeld én klaarstaan voor jou.
Zodat jij, na de zomer, niet opnieuw hoeft te beginnen… maar gewoon verder kunt bouwen.

Dag van de Publieke Dienstverlening
Vandaag sta ik stil bij iedereen die zich inzet voor het publieke belang:
– De wijkteammedewerker die tijd maakt voor een lastig gesprek.
– De beleidsadviseur en de ambtenaar die de menselijke maat voorop blijft zetten, ook als het systeem daar nog niet in mee beweegt, maar doet wat kan.
– De vrijwilliger die zijn vrije tijd blijft geven, omdat hij het verschil wil maken.
– De professional die bewust kiest voor de publieke zaak, voor mensen.
Vandaag is het de Dag van de Publieke Dienstverlening.
Een dag die, zoals de Verenigde Naties benadrukken, bedoeld is om aandacht te vragen voor iedereen die werkt in een overheidsfunctie met direct contact met burgers.

SIGNALEREN KUN JE LEREN
Tijdens de Week van de Mentale Gezondheid (2 t/m 8 juni) staan we stil bij een belangrijke vraag: Hoe kunnen we mentale uitdagingen eerder herkennen én bespreekbaar maken?
Bij Het Conceptenhuis geloven we dat juist de alledaagse ontmoetingen daarin een sleutelrol spelen. Niet alleen in de zorg en het onderwijs, maar juist ook binnen het lokale bedrijfsleven.

Hoe maak je eenzaamheid zichtbaar?
Het zichtbaar maken van eenzaamheid binnen een gemeente en bij inwoners is een belangrijke stap om bewustwording te creëren en gepaste maatregelen te nemen. Elke gemeente heeft met inwoners te maken die eenzame gevoelens hebben. En in elke leeftijdsgroep komt eenzaamheid voor. Hoe maak je als gemeente, welzijns- of zorginstelling eenzaamheid zichtbaar?

Hoe ziet een sociale mediacampagne eruit over eenzaamheid.
Bij het opzetten van een sociale mediacampagne gericht op mensen met eenzame gevoelens, is het belangrijk om content te creëren die empathie, ondersteuning en inspiratie biedt. Wij hebben hierover al verschillende campagnes gemaakt en geven je hieronder enkele onderwerpen en content-ideeën die effectief kunnen zijn.

Wat is de positieve bijdrage van een projectleider?
Als projectleider binnen het thema eenzaamheid speel je een cruciale rol bij het coördineren, plannen, managen en leiden van het project. Je draagt bij aan een gestructureerde aanpak, goede samenwerking, kennisdeling en effectieve monitoring, wat uiteindelijk bijdraagt aan het succes en de impact van het project in de strijd tegen eenzaamheid.