Dag van de Publieke Dienstverlening
Vandaag sta ik stil bij iedereen die zich inzet voor het publieke belang:
– De wijkteammedewerker die tijd maakt voor een lastig gesprek.
– De beleidsadviseur en de ambtenaar die de menselijke maat voorop blijft zetten, ook als het systeem daar nog niet in mee beweegt, maar doet wat kan.
– De vrijwilliger die zijn vrije tijd blijft geven, omdat hij het verschil wil maken.
– De professional die bewust kiest voor de publieke zaak, voor mensen.
Vandaag is het de Dag van de Publieke Dienstverlening.
Een dag die, zoals de Verenigde Naties benadrukken, bedoeld is om aandacht te vragen voor iedereen die werkt in een overheidsfunctie met direct contact met burgers.
Want dáár:
– worden signalen opgevangen,
– begint het luisteren,
– ontstaan oplossingen,
– ontstaat verbinding,
– helpen mensen elkaar,
– blijkt dat we vaak minder ver van elkaar af staan dan we denken.
Al meer dan 20 jaar werk ik met hart en ziel in het publieke domein.
En ik weet dat velen die dit werk doen zichzelf vaak de vraag stellen:
Hoe maken we publieke dienstverlening sterker, menselijker, eerlijker?
Die vraag raakt mij ook persoonlijk.
Omdat ik:
– luister naar de doelgroepen om wie het gaat,
– werk aan concepten voor maatschappelijke vraagstukken,
– geloof in samenwerking, in ontwerp, in praktisch en in eenvoud,
– samenwerk mét en vóór de mensen, vanuit wat zij signaleren,
– elke dag zie hoe mensen in het publieke domein een verschil willen maken, niet vanuit ivoren torens, maar met beide benen in de praktijk.
Juist daarom ben ik Het Conceptenhuis gestart.
Omdat ik zag dat mensen verzuipen in werkdruk en dat er veel tijd, geld en energie verloren gaat aan steeds opnieuw het wiel uitvinden.
Omdat ik merkte dat er zóveel goede tools, interventies en concepten bestaan die het werk makkelijker kunnen maken. En meer bereik hebben wij de mensen om wie het gaat.
Omdat ik zie dat er meer mogelijk is, als we slimmer samenwerken.
Met Het Conceptenhuis wil ik bijdragen aan een andere manier van werken:
een manier die begint bij hergebruik van wat al werkt,
praktisch en uitvoerbaar,
waar ervaring en geleerde lessen doorverteld worden,
die begint bij de eindgebruiker, de mens,
die ruimte geeft voor creativiteit, zonder te verdwalen,
die publieke middelen met zorg inzet want dat is gemeenschapsgeld én collectieve energie.
Tegelijkertijd deel ik ook graag wat ik onderweg geleerd heb.
Over hoe ondernemen en het publieke domein elkaar kunnen versterken.
Over hoe je ruimte maakt voor vernieuwing, zonder het contact met de praktijk te verliezen.
Over wat er wél kan als je durft te werken vanuit mogelijkheden en vertrouwen.
Ik geloof dat publieke dienstverlening het beste verdient wat we te bieden hebben.
Niet alleen vandaag, maar elke dag.
Aan iedereen in het publieke domein: dankjewel voor wat je doet. Én weet dat het ook simpeler en efficiënter kan.
Hoe zorgen wij er samen voor dat publieke dienstverlening menselijk én haalbaar blijft?
Deel je ideeën in de reacties.
Heb je een goed concept ontwikkeld?
Laten we samen verkennen hoe we het schaalbaar kunnen maken.
En hoe het een plek kan krijgen op het platform van Het Conceptenhuis.
#dagvandepubliekedienstverlening #publiekewaarde #menselijkemaat #sociaalbeleid #positievegezondheid #hergebruikwerkt #hetconceptenhuis #kristapeeters #ondernemeninhetpubliekedomein #maatschappelijkeimpact #conceptenschaalbaarmaken #samenwerken #platformdenken